Porțile de Fier
de Alexandru Ilie
Porțile de Fier sunt cele mai mari hidrocentrale situate pe Dunăre,
făcând legătura dintre România și Serbia. Prima este numită Porțile de
Fier I și a doua se cheamă Porțile de Fier II.
făcând legătura dintre România și Serbia. Prima este numită Porțile de
Fier I și a doua se cheamă Porțile de Fier II.
Serbia și România împart hidrocentralele, prima cumulând 2160 MW
și a doua 500 MW. Turbinele lor pot ajunge la o capacitate de 8700 de
metri cubi pe secundă. Navigarea pe Dunăre este făcută posibilă cu
ecluze plasate pe ambele maluri la ambele hidrocentrale.
și a doua 500 MW. Turbinele lor pot ajunge la o capacitate de 8700 de
metri cubi pe secundă. Navigarea pe Dunăre este făcută posibilă cu
ecluze plasate pe ambele maluri la ambele hidrocentrale.
Lacul de acumulare creat de Porțile de Fier I are un volum de
aproximativ 2200 de milioane de metri cubi. În mare parte, lacul se află
în zona Defileului Dunării, cuprins între Baziaș și Orșova. Lacul de
acumulare al Porților de Fier II se află în comuna Gogoșu.
aproximativ 2200 de milioane de metri cubi. În mare parte, lacul se află
în zona Defileului Dunării, cuprins între Baziaș și Orșova. Lacul de
acumulare al Porților de Fier II se află în comuna Gogoșu.
Ideea Porților de Fier i-a fost adusă de statul român lui Iosif Broz
Tito, liderul Iugoslaviei. Pe 27 iulie 1964 munca a început cu 20 de
angajați cu inginerul Gheorghe Andrei Sălăgean. Muzeograful Mariana
Drăghia de la Muzeul Barajului Porțile de Fier spune: “Bineînțeles,
colonia a prins viață până în data de 7 septembrie pentru că s-a construit
o școală, s-a construit un punct sanitar, o grădiniță chiar și un mic
cinematograf pentru a oferi conditii bune celor peste 15.000 de oameni.”
Tito, liderul Iugoslaviei. Pe 27 iulie 1964 munca a început cu 20 de
angajați cu inginerul Gheorghe Andrei Sălăgean. Muzeograful Mariana
Drăghia de la Muzeul Barajului Porțile de Fier spune: “Bineînțeles,
colonia a prins viață până în data de 7 septembrie pentru că s-a construit
o școală, s-a construit un punct sanitar, o grădiniță chiar și un mic
cinematograf pentru a oferi conditii bune celor peste 15.000 de oameni.”
Sistemul Hidroenergetic și de Navigație Porțile de Fier I a fost
inaugurat pe 16 mai 1972 și a reprezentat un simbol al energeticii
românești și rod al colaborării româno-iugoslave. Proiectul Porțile de Fier
a creat și Barajul de la Porțile de Fier.
inaugurat pe 16 mai 1972 și a reprezentat un simbol al energeticii
românești și rod al colaborării româno-iugoslave. Proiectul Porțile de Fier
a creat și Barajul de la Porțile de Fier.
Una din victimele barajului este insula Ada Kaleh, o enclavă
turcească care avea o moschee, o mie de alei și era cunoscută ca un
port liber. Insula avea o istorie vastă, fiind deținută de Austria,
Imperiul Otoman, Austria-Ungaria și în final România. Locuitorii
insulei s-au întors în Turcia, dar unii au emigrat în Dobrogea.
De asemenea, au fost inundate și strămutate 10 sate românești
și 7 sate sârbe.
turcească care avea o moschee, o mie de alei și era cunoscută ca un
port liber. Insula avea o istorie vastă, fiind deținută de Austria,
Imperiul Otoman, Austria-Ungaria și în final România. Locuitorii
insulei s-au întors în Turcia, dar unii au emigrat în Dobrogea.
De asemenea, au fost inundate și strămutate 10 sate românești
și 7 sate sârbe.
Porțile de Fier sunt una din cele mai populare atracții turistice
din România, având peisaje fantastice și un muzeu care prezintă
istoria României și puterea hidrocentralelor.
din România, având peisaje fantastice și un muzeu care prezintă
istoria României și puterea hidrocentralelor.
No hay comentarios:
Publicar un comentario